hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذربایجان شرقی| آزادی زندانی به‌جای تشریفات عزاداری

آذربایجان شرقی| آزادی زندانی به‌جای تشریفات عزاداری

آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد به‌جای هزینه‌های تشریفاتی مراسم عزاداری چند سالی است که در تبریز جاافتاده و این روزها این کار خیر بیش‌ازپیش در حال گسترش است.

همه ما شنیده‌ایم که مرگ حق است و یا شتری است که درِ خانه همه را می‌زند، بااین‌وجود وقتی این حق به یکی از بستگانمان برسد تحملش طاقت‌فرساست و ممکن است تا روزها و ماه‌ها نتوانیم از زیر بار سنگین مرگ یکی از عزیزانمان دربیاییم. مراسم و هزینه‌های فوت عزیزان اما بخش دیگری است که اکثر مواقع خانواده‌های داغدار را آزار می‌دهد و آن‌ها مجبور می‌شوند در کنار عزاداری برای عزیزشان هزینه‌های سنگین کفن‌ودفن، مراسم مختلف و پذیرایی از مهمان را به دوش بکشند. اگرچه این رسوم بدعت‌هایی است که شاید در چند دهه اخیر ایجادشده و تا پیش از آن به‌جای اینکه خانواده متوفی به دنبال پذیرایی از مهمان باشند کسانی که برای تسلیت و تسلی خانواده متوفی می‌آمدند، سعی داشتند دست‌پر باشند و حتی برای خانواده متوفی غذا تهیه می‌کردند! این روزها اما کار پسندیده‌ای در سطح شهر تبریز فراگیر شده که هم روح درگذشتگان را قرین رحمت می‌کند و هم تسلی خاطری برای بازماندگان است: صرف هزینه مراسم برای آزادسازی زندانیان جرائم مالی این کار نیک که در یکی دو سال گذشته شروع‌شده حالا با استقبال خانواده‌های بیشتری مواجه شده و بسیاری از خانواده‌های تبریزی ترجیح می‌دهند به‌جای هزینه‌های و رسومات دست و پاگیر کار خیری انجام دهند که جامعه را نیز نجات دهد. این روزها کمتر در جلوی مساجد تبریز دسته‌گل‌های گران‌قیمت و ریخت‌وپاش‌های آن‌چنانی دیده می‌شود و حتی خانواده‌های عزادار به‌جای صرف هزینه‌های هنگفت برای شام و نهار مهمانان آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد را فراهم می‌آورند؛ رسمی که با گسترش آن نه‌تنها یکی از بدعت‌های غلط جامعه از بین خواهد رفت بلکه باعث بازگشت بسیاری از خانواده‌ها به آغوش جامعه خواهد شد.

485 زندانی چشم‌به‌راه نیت خیر خانواده‌ها

رسول تقی‌پور، رئیس ستاد دیه استان با اشاره به طرح سنت حسنه اهدای هزینه ضیافت اظهار داشت: از ابتدای این طرح، خانواده‌ها با مراجعه به ستاد دیه بخشی از هزینه مراسم و تاج گل خود را به آزادسازی زندانیان نیازمند اختصاص می‌دهند. او گفت: از قبال این طرح، تاکنون 179 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد آزادشده‌اند و اگرچه این طرح در ابتدای اجرا، با کندی پیش می‌رفت اما باگذشت زمان خانواده‌ها متوجه اجر معنوی این کار شدند و در حال حاضر تقریبا به‌طور میانگین هرروز یک خانواده با مراجعه به ستاد دیه این کار انسانی را انجام می‌دهند. رئیس ستاد دیه استان افزود: با توجه به اینکه در مراسم ترحیم، هزینه‌های بسیاری صرف می‌شود و اغلب افراد نیازمند هم در این‌گونه محافل حضور ندارند بنابراین اجرای سنت حسنه اهدای هزینه می‌تواند باعث آرامش روحی متوفی و اجر عظیم برای صاحبان عزا شود و گذشته از آن عضوی از یک جامعه هم به آغوش خانواده بازمی‌گردد. او در خصوص فرهنگ‌سازی این امر یادآور شد: ستاد دیه استان به‌پاس این عمل انسانی بنری را در محل برگزاری عزای متوفی به‌عنوان تشکر نصب می‌کند تا هم فرهنگ‌سازی در جامعه شود و هم از خانواده متوفی سپاس‌گزاری شود. تقی‌پور با اشاره به برگزاری مراسمی با عنوان بزرگداشت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای سانحه سقوط هواپیمای اکراینی، در جهت کمک به زندانیان نیازمند تصریح کرد: روز پنجشنبه از ساعت 3 الی 5 بعدازظهر در محل سالن اجتماعات وادی رحمت تبریز از طرف صاحبان صنایع و کارخاجات مراسمی برگزار شد که عواید آن صرف آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد می شود. او ادامه داد: در این مراسم هزینه آزادسازی بیش از یکصد نفر از زندانیان جرائم غیر عمد جمع‌آوری شد.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر 485 زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های استان وجود دارند که برای آزادی آن‌ها نیازمند 162 میلیارد هستیم، اما اگر در این مقطع زمانی بتوانیم 10 میلیارد در دست داشته باشیم از طرفی مراحل اداری و قضایی و قبول اعسار این زندانیان و گذشت شاکیان پرونده حل شود می‌توان همه این افراد را آزاد کرد.

آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد با کار خیر 500 خانواده

طبق آماری که رئیس ستاد دیه استان ارائه می‌کند اگر به‌طور متوسط هزینه مراسم عزاداری جدا از کفن‌ودفن مابین 15 تا 20 میلیون تومان باشد با نیت خیر 500 خانواده متوفی می‌توان مبلغ اولیه آزادی تمام زندانیان جرائم مالی غیر عمد را فراهم کرد. در کنار این رسم پسندیده خیرین زیادی هم وجود دارند که هزینه‌های آزادی زندانیان مالی را متقبل می‌شوند که با این حساب بخش عمده‌ای از بدهی این زندانیان پرداخت می‌شود.

فرهنگ‌سازی و معرفی خانواده‌هایی که به‌جای پرداخت هزینه‌های اضافی برای تشریفات عزاداری موجبات آزادی زندانیان را فراهم کردند قطعا می‌تواند این کار خیر را بیش‌ازپیش گسترش دهد و شاید روزی دیگر در زندان‌های استان شاهد زندانیان جرائم مالی نباشیم و خانواده‌های متوفی به دنبال گسترش کارهای نیکی از همین قبیل باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد